- Aras tinggi
- Jawapan atau respons luas
- Bersifat terbuka
- Lebih bersifat subjektif
- Sesuai menguji penaakulan dan pentaksiran
- Aras rendah
- Jawapan atau respons terhad
- Bentuk tertutup
- Sesuai menguji daya ingatan
- Lebih bersifat objektif
- Soalan jenis ini telah diperkenalakanoleh Christenbury dan Kelly (1983) dan telah diperkenalkan di Malaysia oleh William W. Wilen pada 1994.
- Lingkaran soalan memberi tumpuan kepada tiga skop khusus Perkara (P), Individu (I), Luar Individu (LI).
- Deep question dan perbincangan Socrates.
- Pemikiran pelajardicabar dan diperkembang.
- Pengetahuan - ingat fakta dan definisi
- Kefahaman - terangkan idea yang telah difahami
- Aplikasi - guna kemahiran dan pengetahuan untuk situasi baru
- Analisis - asingkan yang besar kepada yang kecil
- Sintesis - gabungkan unsur dan perkara untuk menghasilkan hasilan yang baru
- Penilaian - buat pemilihan, rasional, keputusan serta beri alasan dan lain-lain.
Alat berfikir cort (Cognitive Research Trust) telah mula diperkenalkan oleh Edward De Bono.
Alat berfikir telah terbahagi kepada 6 bahagian iaitu :
1. Keluasan persepsi
2. Organisasi proses berfikir
2. Organisasi proses berfikir
3. Pemikiran kritis
4. Pemikiran kreatif
5. Maklumat dan perasaan
6. Tindakan
TEKNIK-TEKNIK CoRT :
- PMI ( Plus Minus Interesting )
-Meluaskan pandangan orang lain
-Berfikir tentang kebaikan, kelemahan dan perkara menarik tentang sesuatu perkara.
2. CAT ( Consider All Factors)
-Ambil kira semua faktor
-Keputusan yang dibuat akan mempengaruhi individu dan persekitaran
3. C & S ( Consequences & Sequal )
-Kesan mengikut jangka masa
-Kaji akibat kesan-kesan tertentu
4. AGO ( Aim Goal Objective )
-Tujuan matlamat6 objektif
-Tentukan hala tuju, fokus, matlamat utama dan elakkan penyelewengan
5. FIP ( First Important Priorities)
-Kepentingan Utama
- Kenal pasti keutamaan yang memerlukan tindakan
6. OPV ( Other People View )
-Pandangan Orang Lain
-Pentingkan pandangan dan pendapat orang lain
-kaji kesan terhadap orang lain
No comments:
Post a Comment