Sunday, 29 September 2013

ALAT-ALAT BERFIKIR BAHAGIAN 1

1. PENGURUSAN GRAFIK
Pengurusan grafik merupakan salah satu bentuk lakaran ata ilustrasi yang dapat membantu mengurus cara berfikir seseorang ke rah yang lebih tersusun dan mantap.Pengurusan grafik ialah satu pendekatan yang memuatkan keseluruhan ruang maklumat dalam satu lembaran kertas.Pengurusan grafik menyediakan visual, gambar yang holistik mengenai fakta dan konsep serta perkaitan keduanya.Ia juga dkenali dengan peta kognitif.
     Conto-contoh pengurusan grafik ialah :

  • Gambar Rajah Venn
  • Carta
  • Graf
  • Peta minda
  • Jadual Matrik Grid Gaya Pengurusan
  •  Rajah Lingkaran
Tujuan Penggunaan Pengurusan Grafik ialah :
  1. pengurusan grafik dapat membantu pengajaran dan pembelajaran kepada kaedah yang lebih berkesan.
  2. dapat membantu merancang dan menyusun idea pelajar yang ingin membuat persembahan sesuatu projek secara berkumpulan.
  3. dapat meningkatkan kemahiran komunikasi seseorang. Penggunaan pengurusan grafik secara terancang dan bertepatan dengan objektifpengajaran dapat memaksimumkan kemahiran komunikasi guru dan pelajar.
  4. dapat mengenal pasti proses pemikiran kendiri seseorang.
  5. Boleh dijadikan alat bahan bantu mengajar.
2. PETA MINDA
   Tony Buzan (1984) telah memperkenalkan peta minda dan berpendapat peta minda sangat berkesan sebagai suatu alat untuk mencatat nota ringkas.
  Carol et al (2000) pula mengatakan bahawa peta minda merupakan suatu alat kemahiran berfikir yang dapat mengorgaisasi maklumat, berupaya membantu pelajar memahami objektif dan konsep dengan jelas.
   Penggunaan peta minda dapat membolehkan seseorang menggabungkan fungsi otak kiri dengan bahagian otak kanan. Dengan menggunakan peta minda, daya ingatan akan dapat dipertingkatkan. Pembelajaran secara hafalan dapat digabungkan dengan peta minda dan justeru dapat menjana pemikiran kreatif dan kritis.
    Guru akan dapat membantu guru dalam perancang proses pengajaran dan pembelajaran.
3. SOALAN-PENYOALAN
  Bloom (1979) telah mengemukakan satu taksonomi kemahiran kognitif yang terdiri daripada enam hierarki soalan yang menggalakkan pelajar berfikir seperti pengetahuan, kefahaman, aplikasi, analisis, sintesis dan penilaian.
  • Jenis dan bentuk soalan
     -Soalan yang berdasarkan kata tanya (1 husband and 4 wives)
    - Soalan bertumpu (konvergen)
    -Soalan bercapah (divergen)
    -Lingkaran soalan

 

No comments:

Post a Comment