Friday, 11 October 2013

Kemahiran Membaca

Kemahiran Membaca
Membaca ialah proses berfikir yang melibatkan pemikiran perkara tersurat, tersirat, menghubungkaitkan idea, menyoal dan bertindak balas dengan memberikan idea dan mengaplikasikan maklumat baru ke dalam situasi baru.
Kemahiran yang digunakan semasa membaca
1.      Sebelum membaca
Ø  Menentukan bahan yang dibaca
Ø  Menentukan cara bahan disusun
Ø  Menentukan perkara yang perlu diingat dalam sesuatu bahan
Ø  Tujuan membaca
2.      Semasa membaca
Ø  Mengenal pasti isi-isi penting
Ø  Mengenal pasti pola pemikiran penulis
Ø  Menghubungkaitkan idea-idea
Ø  Meramal apa yang berlaku
Ø  Menghubungkan idea penulis dengan maklumat yang sudah diketahui
3.      Selepas membaca
Ø  Mengenal pasti tujuan penulis
Ø  Menganalisis teknik dan bahasa penulis
Ø  Menilai kewibawaan dan kecekapan penulis
Ø  Menyoal soalan kritis
Ø  Menilai sifat dan jenis bukti yang digunakan oleh penulis
Saniah Sayuto et al. (2000) menyatakan kemahiran membaca terbahagi kepada dua bahagian utama iaitu :
(a)    Bacaan secara pantas
(i)                 Skimming
-          Skimming ialah kemahiran membaca untuk mendapatkan maklumat ringkas dan padat tentang sesuatu bahan atau maklumat. Cara ini bertujuan bagi mendapatkan maklumat ringkas tetapi menyeluruh tentang sesuatu bahan atau dokumen.
-          Skimming merupakan satu bentuk kemahiran membaca untuk mendapatkan gambaran keseluruhan atau idea utama dalam sesuatu bahan

(ii)               Scanning
-          Imbasan ialah kemahiran bahasa yang digunakan untuk mendapatkan maklumat yang lebih mendalam daripada skimming.
-          Bacaan secara imbasan dilakukan bertujuan bagi mendapatkan maklumat tertentu sebagai jawapan kepada sesuatu persoalan.
-          Membaca secara imbasan ialah membaca pendahuluan dan rumusan teks secara mendalam, membaca kandungan bab dengan pantas sambil mencatatkan kata kunci dan konsep.
(b)   Bacaan secara kritis
(i)                 KWLH
·         Bacaan intensif ialah kemahiran membaca untuk mendapatkan maklumat terperinci dan ia sangat memerlukan penumpuan yang teliti terhadap bahan atau dokumen yang dibaca.
·         Model bacaan ini mampu untuk menjana pemikiran pelajar yang aktif ketika membaca.
·         K (know) – Apa yang diketahui
·         W (what) – Apa yang hendak diketahui
·         L (learned) – Apa yang hendak dipelajari semasa membaca bahan bacaan
·         H (how) – Tambahan maklumat berkenaan tajuk yang diajar
·         Juga melibatkan pelajar untuk meninjau apa yang telah diketahui, apa yang akan diketahui, apa yang sudah dipelajari selepas membaca dan bagaimana perkara-perkara tambahan yang ingin diketahui dapat dipelajari.

(ii)               SQ3R
·         S (survey) – Baca sepintas lalu
·         Q (question) – Menyoal
·         R (read) – Membaca
·         R (recite) – Menyebut semula
·         R (review) – Menyemak
·         Tindakan bacaan ini meminta pelajar membuat analisis mendalam tentang bahan yang dibaca. Teknik SQ3R sangat berkesan dalam pembelajaran bahasa.
·         Langkah-langkah membaca menggunakan teknik membaca SQ3R ialah :
                                                                    i.            Lihat tajuk utama sepintas lalu bagi melihat idea keseluruhan
                                                                  ii.            Tukarkan tajuk menjadi soalan.
                                                                iii.            Baca keseluruhan bahagian bagi mendapatkan jawapan.
                                                                iv.            Selepas membaca petikan, susun idea dan isi penting dengan bimbingan guru.
                                                                  v.            Menyebut tajuk utama bagi setiap bahagian, perenggan melalui ingatan bagi menjawab soalan.

Panduan bagi mendapatkan kesan pembacaan yang minimum
1.      Membaca dengan berhati-hati.
2.      Membaca secara menyeluruh.
3.      Membaca secara berulang-ulang.
4.      Membaca dalam suasana yang selesa.
5.      Berada dalam keadaan yang selesa.

6.      Baca secara berperingkat.

No comments:

Post a Comment